۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

خط نوین ایرانی

 

پیشنهاد و معرفی

«خط نوین ایرانی»
خطی با قاعده که اگر اصول ساده.یه آن را یاد بگیریم، با آن فارسی، لری،
ترکی، کردی و هر زبان دیگری را می.توانیم به راحتی و بدون اشتباه بنویسیم و بخوانیم!
این خط به صورت صد در صد، کامل نیست و استثناعاتی هم دارد
و برای صداهای خیلی مخصوص علامتی ندارد!
 
قواعد خط نوین
در خط نوین ایرانی برای هر صدا فقط یک علامت داریم!
یک «ز»، یک «ت»، یک «ح»، یک «ق» و یک «س»!
(حروف اضافی مانند ط، ظ، ض، ذ، ص و غ،
به دور انداخته میشوند تا جا برای حروف واجب باز شود) 
و در آن: «ه» صدای اِ (e)/ «ا» صدای اَ (a)/ «آ» صدای آ (aa) /
«و» صدای اُ (0)/  «وو» صدای او (u) / «ؤ» صدای واو (v) / میدهد
و حرف «ی» فعلن تا زمانی که فونت جدیدی اراعه شود،
یا صدای یِ/y و یا ای/i می.دهد!
 
دلایل احتیاج به خط نوین
نوشتار باید بتواند هر صدای کلماتی را که میخواهیم بیان کنیم،
با علامت مشخصی به گوش خواننده برساند! یکی از ایرادهای مهم خط فارسی،
اهمیت ندادن به حروف صدادار است.
خطی که صداهای مهمی را حذف کند، ناقص بوده و به انواع و اقسام گوناگون
میتواند خوانده شود! مثلن مینویسیم «مرد»، اما دو جور میخوانیم
و عین همین برای «کرد»، «کس»، «شهرت»، «گل» یا «تو» و غیره
و وای به حالمان که برای اولین بار با کلمه.ای مواجه شویم که
تا به حال به گوشمان نخورده باشد. اون موقع که به احتمال خیلی زیاد
آن را اشتباه میخوانیم. اگر با همین خط، گیلکی یا تورکی یا مازنی یا کردی
نوشته شود، هرگز هرگز نمیتوانیم آن را درست بخوانیم!
 
خط فارسی کنونی متاسفانه به خاطر چنین ایراد بزرگی
و همچنین به خاطر داشتن چندین علامت برای بعضی از صداها،
یا جواهر را جواهر و خواهر را خاهر خاندن و بی.قاعدگیهای دیگر
به درد سطل آشغال میخورد! 
 
پ.ن: البته میگن ترک عادت موجب مرض است و به احتمال زیاد بسیاری
با این خط مخالفت خاهند* کرد، چون خط فعلی.یه عربی.فارسی رفته توی
وجودشون و برایشان حالت دگم و تابو را دارد. اما چاره.ای جز ایجاد تغییر نیست.
حالا یا حروف لاتین را جایگزین میکنیم [که من این را ترجیح میدهم]
و یا با همین خط پیشنهادی، به تدریج عادت مردم را عوض میکنیم!
 
برای ما که عادت نداریم، نوشتن با این خط نوین، خیلی راحتتر از خواندن آن است.
یک نمونه از تبدیل خط فعلی به خط نوین: 
 
نوشتار باید بتواند هر صدای کلماتی را که میخواهیم بیان کنیم،
با علامت مشخصی به گوش خواننده برساند!
نهؤهشتآر بآیاد بهتاؤآناد حار سهدآیه کالامآتی رآ که میخآحیم بایآن کونیم،
بآ الآماته موشاخخاسی به گووشه خآنانده بهرهسآناد
 
یک ترانه در مورد ایرادهای خط کنونی که البته اون موقع میگفتم
به کل عوضش کنیم و حروف لاتین رو جایگزین کنیم
اَلِفبا
" ز" رو بخون : ز، ز ظین رو بخون : ز، ز ذال رو بخون : ز، ز
ظات رو بخون : ز، ز
این آخه چه مرضه ، این آخه چه مرضه
یه دونش فقط می ارزه
یه صات بذار، "ث" ی سه نقطه تو بذار، یه سین بذار
همشو بخون : س س ، همشو بخون : س س
یه دونش برامون بسه
به جای ت یه طین بذار، به جای قاف یه غین بذار
واسه حروف صدا دار اصلن تو نیا ارزش نذار
" آ " بی کلا چه با کلا رو " آ " بخون
" بِ " بنویس و " بُ " بخون ، مثل " بِ " یِ بزرگی
به پول، به سن، به هیکل دراز نیست
" گِ " بنویس و " گُ " بخون ، مثل توی " تُو گرگی "
که بخت و عمر تو دیگه دراز نیست
بالاخره مینویسیم ، بلعَخَره میخونیمش
هر کی که اشتباه نوشت بیسواده، از خودمون میرونیمش
بالاخره تو بگو به من اونی که نشست بالا خره؟! یا اینکه جزو آدما میدونیمش؟!
قِصه رو میشه قُصه خوند اگه یه " اُ " بذاری
غُصه رو میشه غِصه خوند اگه یه " ا ِ " بذاری
اما هزار سالِ پیش ، واسمون تصمیم گرفتن
غصه رو با غین ، قصه رو با قاف
" ح ِ " ی ِ جیمی ، وسط لاحاف
غلغل و با غین ، قُلدر و با قاف
" هِ " ی ِ دو چشم ، اولِ هاف هاف
" ز" رو بخون: ز، ز
ظین رو بخون: ز، ز
ذال رو بخون: ز، ز
ظات رو بخون: ز، ز این آخه چه مرضه،این آخه چه مرضه
یه دونش فقط می ارزه
یه صات بذار، "ث" یه سه نقطه تو بذار، یه سین بذار
همشو بخون س س ، همشو بخون س س
یه دونش برامون بسه
اما حرف صدا دار ، اسمش و اصلن نیار
نه اَ بذار، نه اُ بذار، نه اِ بذار اِ اِ اِ
اَ اِ اُ مون فسقلی ِ ، تو حاشیه ست
مثل حرف بی صدا ، جا تو وسط نداره
طبیعیه کسی براش اصلن ارزش نذاره
" واوُ " یه بار " اُ " میخونیم ، مثل ِ واو ِ خوشگلاش
بوسه بذار به لبهاش
" واوُ " یه بار " او " میخونیم ، مثل ِ واو ِ روباه آش!
بگیر بگیر تو دزداش
" واوُ " یه بار " و ِ " میخونیم : ور نزن!
" واوُ " یه بار " وَ " میخونیم ، و اما!
غصه رو با غین ، قصه رو با قاف
" ح ِ " ی ِ جیمی ، وسط لاحاف
غلغل و با غین ، قلدر و با قاف
" هِ " ی ِ دو چشم ، اولِ هاف هاف
خط فارسی ، اصلاح نمیشه
حروف لاتین ، چاره اش میشه
یه نسل کارش ، مشکل میشه
یه ذره اول ، قاطی میشه
تا تنبونی وا ، سه فاطی بشه تا تنبونی وا ، سه فاطی بشه
 




۱۴ نظر:

  1. https://www.facebook.com/Shaahin.Delneshin/posts/1444681135877353?__cft__[0]=AZVCEho60TX6NuWNKy0PorDdLlU9k90ZpQkc_igFENDfzf_FYkYVP4GzIrAvxYjlFig8tLc6fOX5N40HiFn_aiw7zIMpbbPtTzGLOInaBz8l1J3fUVp3zTS2JJeMpoB94yM&__tn__=%2CO%2CP-R

    پاسخ دادنحذف
  2. ێک/ێاور/مشێ /// از این فونت ێ که کردها استفاده میکنند، میشه برای صدا یه/y استفاده کرد. میشه بعدها این رو آورد تو فونت فارسی

    پاسخ دادنحذف
  3. آوای الف نمی تواند جایگیر زبر شود باید دو شناسه ی دیگر ینی بسیار تازه و بازآفرینانه برای نشانه های زبر و زیر برساخت چنان که بتواند در میانه ی واژها به زیبایی جایگیری بیابد تا زیبایی ی خوشنویسی را هم دارا بتواند بوودن

    پاسخ دادنحذف
    پاسخ‌ها
    1. مردم شدیدن با هر تغییری مخالفت میکنن و بنا بر این باید در اراعه یه فونت یا شناسه جدید خیلی خسیس باشیم. من که میگم میشه از الف به جای زبر استفاده کرد / ماردوم(مردم) / کارد(کرد، انجام داد))/کورد(اهل کردستان)/کآرد(چاقو)

      حذف
  4. شهرت یعنی چی؟ شهر تو یا معروفیت؟

    پاسخ دادنحذف
  5. همونطور که تایید میکنی، تاصویب هم بکن! همونطور که تاثیر میزاری* فکر تارکیب هم باش / تایید تاصویب تاثیر تارکیب

    پاسخ دادنحذف
  6. به کسم مکن حواله که بجز تو کس ندارم!
    - عطار
    ماییم و مشتی منحرف! 😒

    پاسخ دادنحذف
  7. ایشاله که زیر گل برن / گل یا گول؟

    پاسخ دادنحذف
  8. پر : مال پرنده؟(پار) یا برعکس خالی؟ (پور)

    پاسخ دادنحذف
  9. پست: حقیر (پاست) یا نامه (پوست)؟ / پووست (لایه.یه رویی.یه بدن)

    پاسخ دادنحذف

نظر شما می‌.تواند تاثیرگذار باشد. برای فرستادن نظر و پیغام، احتیاج به دادن اسم و آدرس و کلمه‌ رمز و قد و وزن ندارید. خودتان انتخاب کنید. فحش دادن آزاد است، خالی کنیدعقده‌.ها را ، اما زیاد تکرار نکنید.