۱۳۹۹ دی ۱۶, سه‌شنبه

رضا شاه و کشف حجاب

 کاری از: ؟
فردا روز هفده دی است سالروز کشف حجاب. در هفده دی سال هزار وسیصد وچهارده رضا شاه ضمن افتتاح دانشسرای مقدماتی قانون کشف حجاب را به اطلاع رساند. در باره این روز بسیار صحبت شده و نوشته شده است. بسیاری این اجبار را با قانون حجاب اجباری جمهوری اسلامی مقایسه کرده اند. ولی واقعیت این است که این دو بهیچ وجه قابل مقایسه نیستند و از سویی در ان دوران با توجه به ویژگی هایش اجنتاب ناپذیر بود.
از سویی جنبش زنان روشنفکر از دوران مشروطه در کنار خواست آموزش زنان آزادی حجاب را هم در خواسته هایش می گنجاند ولی تعداد زنان فعال بسیار اندک بود و از سوی دیگر با هجوم روحانیت از هرنوعش مشروطه خواه و مشروعه خواه مجبور به عقب نشینی بود. پوشش زنان در این دوران چادر و روبنده بود وقتی در سال 1286 عده ای از زنان بدون روبنده به خیابان امدند و شعار دادند زنده باد مشروطه زنده باد آزادی، مشروطه خواهان هرگونه پیوندی با این زنان را تکذیب کردند و گفتند که انان از طرف روحانیون مشروعه خواه بسیج شدند تا مشروطه خواهان را بدنام کنند. در سالهای بعد نشریات زنان که به همت زنانی مانند صدیقه دولت آبادی و فخرآفاق پارسا منتشر می شد بدلیل چاپ مطالبی در باره آزادی پوشش زنان تعطیل شد. در سالهای اولیه هزار وسیصد اینجا و انجا تجمعی و خواستی از آزادی پوشش به گوش می رسید. ولی این انجمنهای کم تعداد توان ان را نداشتند که این خواست را عمومی کنند در جاییکه با یک تشر روحانیون و هجوم متعصبین مجبور به سکوت می شدند کمااینکه در آن دوران فعالین زنان با رایزنی با تعدادی از روحانیون سعی در بدست اوردن حمایت انان داشتند ولی این رایزنی ها و رفت و امدها به نتیجه ای نمی رسید.

با توجه به قدرت انواع و اقسام اخوندها در رده های مختلف این خواست به سرانجام نمی رسید مگر اینکه یک قدرت بالاتر از روحانیون در پشت ان قرار می گرفت. همانطور که در زمان رضا شاه بسیاری چیزها از جمله در زمینه بهداشت تا زمانی که قدرت دولتی پشت آن قرار نگرفته بود و به قانون تبدیل نشده بود.، امکان اجرا نداشت، رهایی از پوشش دست و پاگیر حجاب جز به مدد یک قانون سراسری امکان اجرایی پیدا نمی کرد. قانونی که به تبع آن حضور زنان در اموزشگاهها، بیمارستانها و ادارات امکان پذیر شد. این روند به هیچ وجه امکان فراگیری خودبخودی نداشت و چاره ای جز از بالا برای پیشبرد ان وجود نداشت. 

(کپی)





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما می‌.تواند تاثیرگذار باشد. برای فرستادن نظر و پیغام، احتیاج به دادن اسم و آدرس و کلمه‌ رمز و قد و وزن ندارید. خودتان انتخاب کنید. فحش دادن آزاد است، خالی کنیدعقده‌.ها را ، اما زیاد تکرار نکنید.