۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

آقای مجتبا واحدی، این هم حرف مرحوم حسينعلي منتظري! حرفش را قبول دارید یا تخصصش را؟


پاسخ آيت الله منتظری به پرسشی پيرامون تغيير دين, در شرايط خاصی حکم اعدام جاری است


ايت الله منتظری در پاسخ به پرسشی تغيير دين اسلام را مجاز ندانست و اعدام کسی که دين اسلام را ترک کرده است را در شرايط خاصی قابل قبول اعلام کرد. متن اين پرسش و پاسخ که در سايت آيت الله منتظری درج شده، به شرح زير است:

با سلام خدمت شما
‏ ‏يك سؤالی داشتم در مورد تغيير دين .
‏ ‏مگر ما حضرت مسيح ، موسی و... را دين خدا نمی دانيم ؟ اگر مي‎دانيم پس چرا اگر يك مسلمان بخواهد تغيير دين بدهد بايد‏ ‏محاكمه شايد هم اعدام بشود؟ اگر ما به خدای خود اعتقاد داريم پس بايد بسپاريم دست پروردگار خود كه خود بهتر‏ ‏مي‎داند. و كسی نمی تواند شخص ديگری را برای نظرش محاكمه كند. حال سؤال اين است كه نظر شما در مورد اين موضوع‏ ‏چيست ؟

‏با تشكر فراوان از شما‏

‏باسمه تعالی ‏
‏پس از سلام ، هر يك از اديان يهوديت و مسيحيت و زردشتی در زمانی دين حق بوده است ولی دين مقدس اسلام ناسخ‏ ‏اديان سابقه مي‎باشد، و عدول از آن صحيح نيست . مثل اديان الهی مثل كلاسهای دانشگاهی است ، و دين اسلام همچون‏ ‏كلاس و ترم آخر است كه شخص يك نحو استقلال علمی پيدا كرده است و ديگر نياز به استاد ندارد و با عقل كامل شده خود‏ ‏مي‎تواند مشكلات را حل نمايد. برای ثبوت حقانيت دين اسلام مي‎توانيد به كتاب "از آغاز تا انجام " نوشته اين جانب‏ ‏مراجعه فرماييد.
‏ ‏البته تبديل دين به نحو اطلاق حكم اعدام ندارد، بلكه در شرايط خاصی حكم اعدام جاری است ; و تفصيل در نامه‏ ‏نمی گنجد.

‏‏1385/1/9‏‏
‏حسينعلی منتظری






۱ نظر:

  1. دوست عزیزایشان فرمودند شرایط خاص نه اینکه در شرلیط خاص قابل قبول است و آ ن شرط همان رده ای است که در تاریخ شریعت وجود داشته به این معنا که فردی به عنوان رییس قبیله مسلمان میشد به طمع ریاست و غنایم پس از بهره نبردن از این غنایم هم خود از دین بازمیگشت و هم قبیله خود را وادار میکرد از دین بازگردند بر اساس مناسبتهای جاهلیت و تشبیه این زمان ارتدادی که از خود تجاوز کند و موجبات ارتداد دیگران را بدون اختیار فرد فراهم نموده و افساد در ارض نماید که برای توضیح این مطلب و اثبات آن نمیتوان مصداق را به راحتی یافت و عملا امکان اعدام چنین افرادی به دلیل عدم تطابق امکان پذیر نیست به طور مثال یکی از ایشان که شاید جزو رده محسوب و مصداق فرد قابل اعدام است آقای خامنه ای اتست البته باید شرایط را خوب بررسی کرد

    پاسخحذف

نظر شما می‌.تواند تاثیرگذار باشد. برای فرستادن نظر و پیغام، احتیاج به دادن اسم و آدرس و کلمه‌ رمز و قد و وزن ندارید. خودتان انتخاب کنید. فحش دادن آزاد است، خالی کنیدعقده‌.ها را ، اما زیاد تکرار نکنید.