۱۳۹۹ آبان ۲۰, سه‌شنبه

صحبتهایی از کسروی در مورد رضا شاه

کاری از: ؟


يكي از حوادث شهريور ماه ۱۳۲۰ كنارجويي اين شاه از تاج و تخت و واگذاردن آن به شاهنشاه كنوني بود كه روز بيست و پنجم آنماه رخ داد و اينك بنام ياد آوری از آن داستان امروز كه بيست و چهارم شهريور و مصادف با آخرين روز پادشاهي آن شهريار است اين عكس را در روزنامه خود مي‌آوريم.
چنانكه گاهي گفته‌ايم ما اگرچه از اين شاه درباره‌ُ بی پروايي به مشروطه و بی آبرو گردانيدن مجلس شورا گله‌مند مي‌باشيم و اين هم گله‌ٔ كوچكي نيستش با اينحال او را يك پادشاه غيرتمند و كاردان مي‌شناسيم كه بيست سال در راه اين كشور كوششها كرد و رنجها برد و سرانجام سود توده را در كناره‌گيري خود دانسته كناره گرفت.
اين بدگوييهايي كه از كساني مي‌شنويم بيشترش از آن است كه از تاريخ بيست ساله‌ی آن شاه و از اسرار سياسي ايران ناآگاهند و بسياري نيز نمك ناشناس و بدخواه مي‌باشند.
ما در زمان آن شاه به ستايش نپرداخته‌ايم چرا كه آن روز گمان چاپلوسي ميرفت. ولي امروز نبايد از حقايق پشتيباني ننماييم. رضاشاه به اين كشور نيكيها كرده و بايد ايرانيان از او قدردانی نمايند و يادش را با احترام كنند






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما می‌.تواند تاثیرگذار باشد. برای فرستادن نظر و پیغام، احتیاج به دادن اسم و آدرس و کلمه‌ رمز و قد و وزن ندارید. خودتان انتخاب کنید. فحش دادن آزاد است، خالی کنیدعقده‌.ها را ، اما زیاد تکرار نکنید.